Niedzwiedz - 2008-03-27 23:59:29

MESJASZ BOGIEM?
Artykuł pochodzi z the614thc.com

pytanie od JR :

   Chciałam zapytać, kim w/g judaizmu jest Mesjasz? Czy ma przyjść jako człowiek, czy jest może Bogiem? Na jednym ze spotkań religijnych pewien człowiek, Żyd z pochodzenia, oznajmił, że jeślibyśmy spytali jakiegokolwiek Żyda, nawet najbardziej ortodoksyjnego, kim jest, lub kim ma być Mesjasz, to odpowie nam, że Mesjasz jest bogiem. Nie mam zbyt wielu wiadomości i judaizmie, ale nie zgadza mi się to, z monoteizmem, jaki wyznaje judaizm.

odpowiedź :

Ma Pani rację. Uznawanie Mesjasza za Boga jest - z punktu widzenia judaizmu - absolutnie wykluczone. Z prostej przyczyny: podważałoby to podstawową zasadę monoteistycznej religii, jaką jest judaizm. Monoteistycznej - czyli uznającej za swoją główną prawdę istnienie jednego, jedynego Boga.

Kriat Szema traktowane jest w judaizmie jako wyznanie wiary. Pierwszy, najważniejszy werset głosi: Szema Jisrael Haszem Elokeinu Haszem echad - "Słuchaj Jisraelu Haszem jest naszym Bogiem, Haszem jest jeden".

Dwunasty punkt z Trzynastu Zasad Wiary Majmonidesa (Rambama) stwierdza: "Wierzę pełnią wiary w nadejście Mesjasza i chociaż nawet on zwleka, to nie przestaję czekać na niego każdego dnia."

Tradycja żydowska wiąże z nadejściem Mesjasza różne oczekiwania.

Co najmniej wobec pięciu z nich istnieje powszechna zgoda opinii: Mesjasz będzie człowiekiem - potomkiem rodu króla Dawida, uzyska władzę nad ziemiami Izraela, zgromadzi w Izraelu Żydów z całego świata, przywróci pełne przestrzeganie praw Tory i - w rezultacie - przyniesie pokój całemu światu.

Ta ostatnia obietnica związana z przybyciem Mesjasza jest tak istotna, że może być użyta wobec wszystkich postaci w historii pretendujących do tej roli, jako test sprawdzający, czy rzeczywiście przybył Mesjasz.

Talmud odnotowuje, że w II wieku n.e.  rabin Akiwa ben Józef, największy mędrzec tamtych czasów, wierzył, iż Szymon Bar-Kochba jest Mesjaszem. Jednak, gdy jego powstanie przeciwko okupacji rzymskiej zostało stłumione, rabin Akiwa uznał, że Bar-Kochba nie mógł być Mesjaszem, ponieważ Mesjasz, według Tory, ustanowi powszechny pokój.

Najważniejszym dowodem na przybycie Mesjasza musi być trwały i powszechny pokój. Stan, jakiego dotąd ludzkość nigdy jeszcze nie doświadczyła - co przekonuje, że Mesjasz dotąd nie przybył.

A na przestrzeni tysiącleci wielokrotnie pojawiali się ludzie, którzy byli przekonani i przekonywali innych o tym, że są Mesjaszami. Gdy im uwierzono, konsekwencje tej wiary były zawsze tragicznie dla Żydów.

Powstanie Szymona Bar-Kochby zakończyło się straszliwą klęską - rzezią kilkuset tysięcy Żydów i spustoszeniem Judei.

Około 1400 lat później Żydzi europejscy uwierzyli, że Mesjaszem jest turecki Żyd, Szabataj Cwi. Przewieziony na rozkaz sułtana do Istambułu i postawiony przed wyborem utraty życia lub przyjęciem islamu, fałszywy Mesjasz wybrał islam - zadając oczekiwaniom Żydów potworny cios.

Wydaje się, że mędrzec Jochanan ben Zakaj, żyjący w I wieku n.e. przewidywał w swej mądrości takie sytuacje, mówiąc : "Jeślibyś trzymał sadzonkę w dłoni, gdy powiedzą ci, że właśnie przybył  Mesjasz, najpierw zasadź sadzonkę, a dopiero później idź pozdrowić Mesjasza".

"Mesjasz" jest słowem pochodzącym od hebrajskiego "mosziach" i nie oznacza ani "zbawcy", ani "zbawiciela", ani "odkupiciela", ale  oznacza "pomazańca" (czyli "namaszczonego świętym olejem").

Nazywa ta nawiązuje do starożytnego zwyczaju namaszczania wstępującego na tron króla świętym olejem.

Mesjasz ma być - według tradycji judaizmu - wielkim, charyzmatycznym  przywódcą duchowym, religijnym (Izajasz 11:2-5), politycznym (Jeremiasz  23:5), wojskowym,  znakomitym etycznie sędzią (Jeremiasz 33:15).

Jednak - przy wszystkich tych niezwykłych i doskonałych cechach charakteru i zdolnościach - będzie człowiekiem i nigdy w historii judaizmu nie widziano w nim Boga.

nowalia pakiet spa Ciechocinek